woensdag 5 september 2012

DIY tie dye

Tie Dye. Vroeger wilde ik aaaaltijd zo'n shirt of jurkje. M'n ouders vonden het altijd veel te hippie dus had ik er geen kleding van. Na heel lang zeuren had ik een heel mooi jurkje (met roze en geel). Het was m'n lievelingsjurkje. Ik was het weer helemaal vergeten totdat ik het opeens overal zag hangen. Dit moet ik zelf eens proberen dacht ik :)

Duss, ik ging aan de slag natuurlijk. Dit is de eerste keer dat ik het heb geprobeerd en ik ga het zeker nog een keertje doen met andere kleuren en ook meerdere kleuren op 1 shirt. Ik deed het als volgt:

Wat heb je nodig:
-Een shirt/jurkje (liefst wit van 100% katoen)
-Textielverf (handwas)
-Elastieken
-Plastic handschoentjes
-Een emmer/bak die vies mag worden
-Vuilniszakken (om een werkplek mee af te dekken)





Het eerste wat je gaat doen is de verf maken (logisch haha). Ik had textielverf voor handwas gekocht van Dylon, Rond de 5 euro per stuk. Ik gebruikte niet in 1 keer het hele pakje, maar de helft want anders vond ik het een beetje zonde.

Hierna maak je het shirt helemaal nat en leg je het neer op de tafel. Probeer ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk kreukels in je shirt zit. Het beste is eigenlijk om je shirt neer te leggen en het nat te spuiten met een plantenspuit.

Nu ga je bedenken wat je met je shirt wil doen. Je kan het doen zoals in dit filmpje:
Dit is echt een heel handig filmpje (probeer je vooral niet te concentreren op de aparte man haha).

Je kan het dus zo doen, of zelf wat bedenken. Gewoon random knopen erin doen of iets.

Hierna leg je het in de verf zoals bovenstaand filmpje, of zoals je het zelf wil natuurlijk.
Je kan hierbij geen fouten maken, dat is het fijne ervan :)

Je laat het er zolang in als op de gebruiksaanwijzing staat en daarna laat je het drogen. Dan is het slimste om het een keertje in de wasmachine te doen zodat je zeker weet dat de verf niet meer gaat afgeven.





Dit was de eerste keer dat ik het probeerde, dus ik ga het nog een paar keer doen, zodat ik er beter in wordt en leuke patronen kan ontdekken :)
Ik weet nog niet wat ik verder met dit shirt ga doen. Verknippen tot een ander model of gewoon als pyjama gebruiken haha.

Dit is misschien niet de meest duidelijke uitleg over hoe het moet, maar je kan ook heel veel filmpjes op youtube kijken!

Wat vinden jullie van tie dye?

byeeeee 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten